فروردین 15, 1400, 0نظر

تولید محتوا چگونه به سرانجام ما در بازار الکترونیکی کمک می کند؟!

تولید محتوا به چه معناست؟

این موضوع درگیری ذهنی بسیاری از مردم و اینفلوئنسرها بوده است

در روزی که برای مصاحبه کاری برای یک شرکت تقریبا معتبر رفته بودم زمانی که برای توضیح توانایی و تولید محتوا چیست گذاشتم بسیارزیاد بود اگر ان زمان به فکر نوشتن مقاله ایی در این مورد این موضوع بودم قابل درک بیشتری بود پس با هم در ادامه ی مقاله به این موضوع پرداخته آگاهی بیشتری به دست می آوریم

در اصل اگر بخواهم صادقانه بگویم به شخصه تا زمان بسیار زیادی نمی‌دانستمدر جریان دقیق اینکه تولید محتوا چیست نبودم تا زمانی که در مورد تاریخ و از کجا آمدن تولید محتوا تحقیق و مطالبی خواندم ، با انسان ها و مقاله های موفقی در این زمینه آشنا شدم و مسئله ی مهم تر این است که در حال حاضر این شغل اصلی من است. و مقاله‌ای که قرار است با هم بخوانیم خلاصه ای به زبان ساده و روان برای درک از تولید محتوا است.

تولید محتوا در زبان روان و ساده به چه معناست؟

تولید محتوا به چه معناست؟

 این سوالی بود که رئیس شرکت موقع مصاحبه کردن در مورد رزومه ایی که بهاو داده  بودم پرسید. کلی توضیح دادم اما از نگاه عجیبش متوجه شدم شغلم را متوجه نمی شود. اگر آن روز همین مقاله را نوشته بودم خیلی راحت‌ تر توضیح می ‌دادم یا و شاید لینک مقاله را می‌فرستادم تا راحت تر بخوانند و درک کنند.

تولید محتوا به زبان ساده و روان یعنی چه؟

پیش ازآنکه توضیحی بدهم یک نکته بسیار مهم وجود دارد که باید بدانید. جهان محتوا بسیار گسترده تر از آن  است که از هرشخصی بپرسید تولید محتوا به چه معناست هر کس تعریف خودش را می‌گوید. بعضی وقت‌ها این صحبت ها درباره ی تولید محتوا به اندازه‌ای گیج کننده و در پرده ایی از ابهام هستند که آدم را گیج می کنند.

با در نظر گرفتن این موضوع به دنبال یک جواب ساده و قابل درک می رویم.

محتوا را می توان گفت چیزی است که هر روز با آن مواجه می شویم.

محتوا را می توان گفت شامل پست ‌هایی در اینستاگرام است که ما را می‌خنداند یا به تامل وا می دارد ، مقاله ی وبسایت‌ هایی است که از آنها چیزهایی یاد می‌گیریم، پادکست که موقع برگشت از باشگاه یا محل کار در تاکسی یا در حال پیاده روی گوش می‌دهیم، ویدیویی در سایت آپارات یا یوتیوب که نگاه می‌کنیم، کتاب صوتی یا الکترونیک و یا هر چیز شبیه به این موارد است که در جهان الکترونیک می ‌بینیم، می ‌شنویم یا مطالعه می کنیم.

در حال حاضر اگر بخواهیم یک تعریف کلی و ساده در مورد محتوا بدون مثال زدن از گونه های دیگر محتوا بنویسیم به این تعریف می رسیم که:

 

هر چیزی که برای انسان قابل فهم است و به طور کلی در بستر کانال ‌های دیجیتال یا غیر دیجیتال قابل انتشار هستند محتوا می‌گویند.

 

یعنی در جواب تولید محتوا به چه معناست می‌ توانیم بگوییم:

 

تولید محتوا به معنای خلق هرچیز قابل درک و انتشار برای انسان‌ ها در راستای اهداف بازاریابی

 

خیلی رسمی گفته شد نه؟

 منشع بازاریابی کجاست ؟

و حالا به زبان ساده تر :

 

تولید محتوا به معناب نوشتن، طراحی، ضبط و ساخت هرچیزی که انسان ‌ها می ‌توانند متوجه آن بشوند و در بستر های مختلف قابل انتشار است برای دستیابی به اهدافی مثل کسب درآمد (مستقیم یا غیرمستقیم)، افزایش فروش، وفادارسازی مشتری و…

 

شاید حالا فکر ‌کنید که خب اگر تولید محتوا به همین راحتی است پس چرا شرکت‌ ها اینقدر زیاد به دنبال کارشناس تولید محتوای حرفه ‌ای و کار دست هستند؟

 یعنی در حال حاضر هرکسی که حداقل یک پیج شخصی در صفحات مجازی دارد یعنی تولید محتوا می‌کند؟ جواب دادن به این سوال ریشه در بازاریابی مبنی بر محتوا (Content Marketing) دارد.

 تولید محتوا جزئی از بازاریابی بر اساس محتوا

تفاوت اصلی بین ممد  که در باغ در حال باد زدن جوجه هاس که یک عکس هم در صفحه اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد با سرآشپز معروف ترک بوراک

در مسیر و چگونگی تولید کردن محتوا است.

 

 

اول از همه شخص یا شغل از تولید محتوا برای هدف های پایه گذاری شده مثل کسب درآمد، بازاریابی، برند شدن و فروش استفاده می‌کنند.

دوم از آن، هر محتوایی نمی‌تواند در مسیر رسیدن به هدف شما کمک رسان باشد. تولید محتوا فقط یک مرحله از چرخه بازاریابی به کمک محتوا است.

پیدایش تولید محتوا از کجا نشات می گیرد؟

اگر مقداری در تاریخ به سمت عقب برویم. اولین افرادی که تولید کننده‌های محتوا بودند غارنشینانی بودند که خودشان یا وقایع افتاده در اطرافشان را بر روی غار به تصویر می کشیدند! و این تصویرهای اولیه منشع تولد تولید محتوا در جهان بوده است.

آغاز پیدایش تاریخی تولید محتوا در  نظر ما هنگامی است که از آن برای کسب درآمد و بازاریابی استفاده شد. یعنی هنگامی است که کسب‌ وکارها به این نتیجه رسیدند تبلیغ خشک و خالی فایده‌ای ندارد و باید با مشتریان خود در  ارتباط باشند. و اینکه این ارتباط باید دو سو و بلند مدت باشد .

راز این ارتباط 2 طرفه تولید محتوا می باشد.

کسب ‌ وکارها شروع به تولید و توزیع محتواهایی کردند که مخاطب به آن جذب و علاقه نشان بدهند.

دقیق مشخص نیست چه شخصی و یا کدام کسب‌ و‌کار این ایده را اجرا کرده است. با این تفاسیر می توان گفت که همه چیز از شرکتی به نام جان دیره در سال ۱۸۹۵ شروع شد، آن ها چگونه این کار را شروع کردند.

شرکت جان دیر (John Deere) در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده ماشین‌آلات کشاورزی در دنیا است. شرکت جان دیر در سال ۱۸۳۷ توسط مخترع و آهنگری به نام جان دیر تاسیس شد. زمانی که کسب ‌وکار جان دیر رونق گرفت همانند دیگر شرکت ها شروع به تبلیغات کرد.

با این که تبلیغات تا حدودی موفق به فروش ماشین آلات کشاورزی کمک کند اما نتوانست یک ارتباط دائمی با مشتریان برقرار کند.

آن ها شروع به توزیع مجله کردند اما نه مجله ‌ای همانند دیگر مجله ها با اخبار زرد و پر از صفحات تبلیغاتی. نام مجله را گذاشتند The Furrow و فقط مخصوص کشاورزان بود.

 این مجله مطلب های آموزشی و خبری درباره کشاورزی دارد و در کنار این مطالب، محصولات تولیدی شرکت John Deere را معرفی می‌کند.

مجله The Furrow برای اولین بار سعی و تلاش جدی برای بازاریابی محتوایی است.

 جالب است بدانید این مجله هنوز هم منتشر می‌شود. البته وبسایت و شبکه‌های اجتماعی The Furrow برای نسل جدید جذابیت بیشتری دارند.

اولین سردبیر این مجله آقای Sizemore نکته های جالبی در ارتباط با سیاست مجله ها می‌گفت که هنوز هم بسیارقابل تامل است.

آیا هر کسب‌ وکاری به محتوا نیاز دارد؟

خیلی ساده بخواهیم بگوییم، بازاریابی بر اساس محتوا برای هر کسب‌ وکاری که بتواند محتوای مفید و با کیفیت تولید کند ضروری است.

تولید و بازاریابی محتوا سود های زیادی دارد که مهم‌ ترین آن ها موارد زیر است:

1)می توان از مبحث خود محتوا کسب درآمد کنید.

2)آمرنده ی مشتری برای محصولات یا خدمات.

3)کم هزینه ترین روش ممکن

4)محرک برای ایجاد شهرت و تبدیل شدن به بک برند.

5)نتیجه و عملکرد آن به آسانی قابل تحلیل است.

6)در پایبندی مشتریان تاثیرگذار است.

هر کسب ‌وکاری می ‌تواند از روش محتوا کمک بگیرد اما فعالیت در همه کانال‌ ها و بسترها ضروری نیست.

 

بعضی وقت ‌ها یک صفحه اینستاگرام تمام مزیت‌های گفته شده را تامین می‌کند و بعضی وقت ‌ها همزمان باید وبسایتی پر از مقاله داشت، کتاب نوشت، در شبکه‌های اجتماعی فعال بود، پادکست ساخت و کلیپ تولید کرد.

و اینکه تولید محتوا در چه بعد هایی و چه کانال‌هایی نیاز است بستگی به موضوع کسب‌ وکار، نوع محصول یا خدمات، از همه مهم‌ تر تایم و موضوع مالی لازمه ی کار است.

 

و در آخر اگر می خواهید شغلی داشته باشید می توانید با مطالعه و جستجو و خواندن مقاله، کتاب، پادکست و … به علم تولید محتوا دست یابید

و ما سعی کردیم با کوتاه ترین مطالب و آموزه ها همگام و هم قدم شما در راه بازار دیجیتالی باشیم

شرکت دیجیتال مارکتینگ دلواتگ پیشگام کسب و کار شما.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =