فروردین 21, 1400, 0نظر

آیا شما یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ دارید؟

از سال 2012 تا کنون، در خصوص میزان استفاده و نتیجه گیری از بازاریابی های  آنلاین توسط صاحبان مشاغل نظر سنجی های متفاوتی صورت گرفته است. نتیجه ی به دست آمده از این تحقیقات شامل رشد صعودی بسیار سریعی در استفاده از دیجیتال مارگتینگ را نشان می دهد . در چندیک سال قبل در حدود 2/3یا 4/3 مشاغل بازاریابی مربوط به دیجیتال  خود را به  این دلیل که آشنا نبودن به این تکنیک های روز،  بدون هیچ گونه برنامه ای پیش می بردند که این مقدار امروزه به 44 % نزول پیدا کرده است، البته هرچند که هنوز مقدار بسیار زیادی  است اما می توان امید داشت که در سال های آینده همه ی مشاغل بر طبق یک پلان و استراتژی در حیطه ی دیجیتال مارکتینگ فعالیت های خود را انجام می دهند.

استراتژی دیجیتال مارکتینگ

براساس نتیجه ی تحقیقات گفته شده در موضوعات فوقانی ، ما شاهد یک عملکرد بهبود یافته در مورد استفاده از این مدل بازاریابی هستیم و کمتر از نصفی از مشاغل امروزه تا به الان از استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده نمی کنند. حالا شما بگویید جز کدام گروه هستید دستهی موفق که استراتژی دارند یا دسته ی دوم!؟ حال اگر می خواهد در بازار سال پیش رو موفق باشید و فروش چشمگیری داشته باشید، بهتر است هرچه زودتر شروع به فعالیت درست و اصولی کرده و برای خودتان یا کسب و کارتان یک برنامه ی بازاریابی دیجیتال تنظیم کنید. البته فقط برنامه ریزی کافی نیست، باید بدانید که عمل کردن به آن  مهم تر از برنامه ریزی می باشد.

 

مهم تر از دارا بودن استراتژی برای حرفه شما، این است که،  در پلان خود جایگاهی را که در حال حاضر در آن هستید و مرتبه ایی را که در چندین سال آینده به آن دست پیدا می خواهید بکنید را در نظر بگیرید و با هم قیاس کنید. در اصل شما باید در پلانه خود هدف و جایگاه و نیازهای خود را تعیین کنید.  شما یک برنامه ریزی بلند مدت دارید که در سال پنجم قصد دارید به آن برسید ولی باید در برنامه ریزی های کوتاه مدت خود در بین این 5 سال هدف های کوچکتری تعیین کنید که با کمک این هدف ها بتوانید به هدف بزرگتری که در نظر دارید برسید .

برنامه ریزی استراتژی دیجیتالی هم به همین صورت است. یکی ازبهترین نکات آن داشتن ابزارهای آمر گیری است تا این که متوجه شوید راهی که انتخاب کرده اید برای تبلیغات چه میزان بازخورد داشته است مانند دایرکت های داخل اینستاگرام ،شما باید بررسی کنید، دایرکت هایی که ارسال می کنید چه مقدار از آن ها خوانده می شوند و چه مقدار بازدهی دارند

در هر حال بسیاری از کمپانی ها بازاریابی دیجیتال خود را بدون برنامه پیش می برند. بسیاری از شرکت ها ارزش رسانه های دیجیتال را می دانند و بیشتر تلاش می کنند از شبکه های اجتماعی، ایمیل و ابزار های مربوطه با آن ها استفاده کنند به این علت که نتیجه بیشتری گرفته اند اما دیجیتال مارکتینگ تنها به این موردها محدود نمی شود در اصل شما باید از قبل پیش زمینه هایی نیز برای این کار آماده کنید بعد اقدام به این کار بکنید.

نکته ایی را که حتما باید در نظر داشته باشید کسب و کار شما هر میزان که بزرگ یا کوچک باشد، به یک برنامه دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد، از این رو بسیاری از  شرکت ها برای بازاریابی دیجیتال خود یک برنامه بازاریابی دیجیتال منحصر به فرد دارند.

در ادامه ما می خواهیم به مشکلات نداشتن یک استراتژی برای دیجیتال مارکتینگ  بپردازیم:

  • تعیین نکردن جهت

شرکت های بدون استراتژی ، هیچ گونه هدف استراتژیکی برای بدست آوردن چیزی که می خواهند از طریق آنلاین بدست بیاورند را ندارند از این رو نه می توانند مشتریان جدیدی را بدست بیاورند نه می توانند رابطه عمیقی و مناسبی با مشتریان فعلی خوب برقرار کنند. اگر شما هیچ هدفی نداشته باشید احتمالا هیچ گونه منبعی متناسب با هدفتان را نخواهید یافت و نخواهید توانست میزان دسترسی به اهداف خود را ارزیابی کنید.

 

  • در بازار آنلاین جایگاهی نخواهید داشت

اگر شما در خصوص سهم بازار خود هیچ گونه تحقیقی نکنید، نمی توانید متوجه نیاز های مشتریان خود گردید و در حقیقت تقاضا و درخواست آنان نادیده گرفته می شود. امروزه بازار سنتی با سرعت فراوانی در حال تحول است و ما شاهد تفاوت در رفتار و شخصیت مشتری، رقبا و انجمن های بازاریابی هستیم. برای این موضوع شما باید با آخرین علم روز چه در دیجیتال مارکتینگ و چه در بقیه ی بازار ها، اطلاعات خود را بروز کنید.

 

  • اگر شما درون بازار نیایید سهمتان را رقبا می برند

اگر شما نتوانید سهم بازار با بدست بیاورید و هیچ گونه منبعی برای دیجیتال مارکتینگ نداشته و بدون استراتژی و هدف جلو بروید، رقبایی که با اصول پیش می روند سهم شما را هم خواهند گرفت و در واقع شما دیگر هیچ گونه جایگاهی نخواهید داشت.

 

  • شما هیچگونه ارائه و پیشنهاد خاص آنلاین نخواهید داشت

تعریف کردن پیشنهادات و توضیحات محصولات به صورت شفاف برای مشتریان، باعث می شود که به راحتی محصولات شما را درک کند و یک تفاوتی بین شما و بقیه برندها ایجاد نماید و خود این مساله، مشتریان جدیدی را به سمت را هدایت می کند که در نهایت به خاطر ویژگی محصولات، به شما وفادار خواهند بود.

 

  • مشتریان آنلاین خود را به درستی نخواهید شناخت

ابزارهای زیادی برای بررسی وب سایتتان وجود دارد مانند گوگل آنالیتیک و.. اما هیچ کدام از اینها نمی توانند اطلاعات دقیقی از مشتریان به شما بدهند، البته ممکن است مثلا مقدار جستجوی کلمات کلیدی را بدست بیاورید اما به شما هیچ گونه اطلاعاتی در خصوص اخلاق مشتریان و نحوه خرید آنها نمی دهد. شما باید از ابزارهای دقیقتر که خود طراحی می کنید استفاده کنید مانند فرم تماس یا فرم های نظرسنجی که نوع علاقه و میزان خرید آنها رابسنجید.

  • از هم پاشیدگی شغلتان

یکی از مهم ترین ویژگی در مشاغل اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ، شکیبایی است. البته راه های گوناگونی برای ارتقای و بهتر کردن شغلتان  از راه های میانبر وجود دارد اما این را هم بدانید که اگر شما سایت خود را بدون برنامه و خیلی سریع بالا ببرید گوگل وب سایت شما را جریمه کرده و رتبه ی شما را پایین خواهد آورد و دیگر هیچ گاه نمی توانید به رتبه ی شابق خود برگردید.

 

  • بودجه ی مورد نیاز برای مارکت آنلاین

اگر شما برای برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ خود منابع کافی در اختیارتان نباشد و از مهارت لازم برای این کار را نداشته باشید، به سختی می توانید در بازار رقابتی دوام بیاورید و به تقاضای مشتریان پاسخ دهید.

 

  • هدر دادن پول و زمان

شما ممکن است که منابع کافی هم در اختیار داشته باشید اما ندانید چگونه به درستی از این منابع استفاده کنید و هیچ گونه استراتژی نداشته باشید، نه تنها نمی توانید از منابع خود استفاده درست کنید بلکه پول و زمان خود از دست خواهید داد. حتی شرکت های بزرگ که سازمان ها و بخش های مختلفی دارند باید بیشتر در این باره تحقیق و بررسی به عمل آورند.

 

  • هیچ پیشنهاد جدیدی نخواهید داشت و مانند یک مارکت عادی و معمولی حضور خواهید داشت

اگر شما به برندها و وب سایت های معروف نگاه کنید، مشاهده می کنید که آنها هر دفعه روند بازاریابی دیجیتال خود را عوض می کنند یعنی پیشنهاد ویژه ای را ارائه می دهند و سعی می کنند که وب سایت خود از حالت تکراری دربیاورند. اگر کاربر وارد وب سایت شما گردد و هیچ گونه مقاله و یا مطلبی  جدید و مفید را پیدا نکند، وب سایت شما را یک وب سایت بدون فعالیت فرض خواهد کرد و در ضمن به دلیل آپدیت نشدن هم از طرف خود گوگل هم ترد شده به حساب می آیید.

 

  • وب سایت شما بهینه سازی نخواهد شد

هر شرکت برای خود یک سری اصول و قواعد باری تجزیه وتحلیل دارد ولی مدیران ارشد هیچگاه اعتماد کافی را به تیم شان ندارند که آنها وقت کافی برای این کار را داشته باشند. اگر استراتژی دیجیتال مارکتینگ  شما قادر باشد که بتواند حقوق ابتدایی را برآورده سازد آن زمان می توان امیدوار بود که بقیه جنبه های کلیدی مانند جستجوی بازاریابی، تجربه کاربری ، ایمیل و بازاریابی شبکه های اجتماعی هم به خوبی پیش می روند.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + 13 =